ISSN 2227-9490
1.png
Издается при поддержке Научного совета РАН по изучению и охране культурного и природного наследия,
Проблемной комиссии РАН "Хронобиология и хрономедицина" и Российского философского общества

Powered by Scientific Council for Study and Protection of Cultural and Natural Heritage,
Problem Commission ‘ Chronobiology and Chronomedicine’, Russian Academy of Sciences, and Russian Philosophical Society

ЭЛЕКТРОННОЕ НАУЧНОЕ ИЗДАНИЕ
АЛЬМАНАХ ПРОСТРАНСТВО И ВРЕМЯ
[Elektronnoe nauchnoe izdanie Al'manakh Prostranstvo i Vremya]

Electronic Scientific Edition
Almanac Space and Time
[e-Almanac Space and Time]

Часть издательского проекта “Пространство и Время” 
The part of the "Space and Time" Рublishing Рroject
 
 АЛЬМАНАХ В СОЦИАЛЬНЫХ СЕТЯХ 

5a50100d3b3ed160c8beb3bb.png

УСПЕХИ МОЛОДЫХ ИССЛЕДОВАТЕЛЕЙ:
МОЛОДЁЖНЫЙ ПРОЕКТ ДЛЯ ТЕХ, КТО ДЕЛАЕТ ПЕРВЫЕ ШАГИ В НАУКЕ

ПРЕСС-РЕЛИЗ совместного проектаФилософского факультета МГУ имени М.В. Ломоносова,Московского общества испытателей природы при МГУ имени М.В. Ломоносова,Федерального государственного бюджетного научного учреждения«Институт стратегии развития образования Российской академии образования»и «Электронного научного издания Альманах Пространство и Время»в рамках подготовки и проведенияXIX Всемирного фестиваля молодежи и студентов в РоссииФедерального государственного бюджетного научного учреждения  «Институт стратегии развития образования Российской академии образования», Российского университета дружбы народов, Московского общества испытателей природы при МГУ имени М.В. Ломоносова и «Электронного научного издания Альманах Пространство и Время»  в рамках подготовки и проведения  XIX Всемирного фестиваля молодежи и студентов в России
пр_en1.png

Закрыть
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
  Войти      Регистрация



Войти в корпоративную почту как автор/член редколлегии/рецензент журнала

Логин:

@j-spacetime.com

Пароль:

(что это)


mnits3b.png

kZNxKCm5j00.jpg

Крымский философский клуб


Крымский травник

Каспийский Диалог 2016


УСПЕХИ В НАУКАХ О КУЛЬТУРЕ / ACHIEVEMENTS IN CULTURAL SCIENCES / FORTSCHRITTE IN DEN KULTURWISSENSCHAFTEN

Красноруцкая Т.В., Демидов А.С. 

Театр Олимпико и Эрмитажный театр. Пространство театра и отражение идеалов времени. Композиция и декорация

Красноруцкая Татьяна Владимировна, студентка 3 курса бакалавриата Исторического факультета МГУ имени М.В. Ломоносова
ORCID https://orcid.org/0000-0003-3284-3742 

E-mail: tatiana-v-krasnorutskaya@j-spacetime.com; just123444@gmail.com


Демидов Александр Сергеевич, студент 3 курса бакалавриата экономического факультета Российской академии народного хозяйства и государственной службы при президенте Российской Федерации 
ORCID https://orcid.org/0000-0002-6239-5226 

E-mail: alexander-s-demidov@j-spacetime.com; alexdemidov96@yandex.ru


Данная работа посвящена сопоставлению и анализу композиции и оформления театра Олимпико в Виченце и Эрмитажного театра в Санкт-Петербурге. Авторы ставят перед собой следующие задачи: описать и сравнить архитектуру двух театров, выявить особенности её конструктивного и образного строя; проследить возможные заимствования и античные источники, оказавшие влияние на проекты построек, и конкретное применение античных идей здесь; определить черты сходства названных театров или преемственности здания Кваренги по отношению к творению Палладио; обосновать различие этих театров на концептуальном уровне. Главным представляется вопрос о том, как меняется образ театра в зависимости от тех или иных решений архитектора, особенностей заказа и представлений эпохи.

Ключевые слова: античность; Витрувий; Андреа Палладио; Джакомо Кваренги; декорация; палладианство; Ренессанс; театр.


Цитирование по ГОСТ Р 7.0.11—2011:

Красноруцкая, Т. В., Демидов, А. С. Театр Олимпико и Эрмитажный театр. Пространство театра и отражение идеалов времени. Композиция и декорация [Электронный ресурс] / Т.В. Красноруцкая, А.С. Демидов // Электронное научное издание Альманах Пространство и Время. — 2017. — Т. 17. — Вып. 1: Studia studiosorum: успехи молодых исследователей. — Стационарный сетевой адрес: 2227-9490e-aprovr_e-ast17-1.2017.42.


Krasnorutskaya T.V., Demidov A.S. 

Teatro Olimpico and Hermitage Theatre. Theatrical Space and Reflection of Contemporary Ideals. Composition and Decoration

Tatiana V. Krasnorutskaya, 3rd year student at Historical Department of Lomonosov Moscow State University
ORCID https://orcid.org/0000-0003-3284-3742 

E-mail: tatiana-v-krasnorutskaya@j-spacetime.com; just123444@gmail.com


Alexander S. Demidov, 3rd year student at Department of Economics of Presidential Academy of National Economy and Public Administration

ORCID https://orcid.org/0000-0002-6239-5226 

E-mail: alexander-s-demidov@j-spacetime.com; alexdemidov96@yandex.ru

In this article, using method of historical reconstruction and descriptive method, source, comparative and formal analysis, as well as some elements of formalistic, hermeneutic and phenomenological approaches, we compare the Teatro Olimpico by Andrea Palladio and the Hermitage Theatre by Giacomo Quarenghi. Our investigation is recalled by the matters of placing Russian art and culture in European context, which requires study and confrontation of certain pieces of art. Tradition and novation in theatres’ architectural, visual and hidden implied ideas are the main subjects of our research. 

Teatro Olimpico was constructed in Vicenza in 1580—1585 as the home for the Academia Olimpica. Andrea Palladio was the author of the project. Final design and scene decorations were produced by Vincenzo Scamozzi. The Hermitage Theatre was built by the well-known palladianist architect Giacomo Quarenghi under the protection of Catherine II as a part of the Hermitage complex in Saint Petersburg. Teatro Olimpico was built into a Renaissance fortress and faced problems caused by placing a theatre into an inappropriate space. Andrea Palladio successfully managed to organize the performance and audience spaces. He followed antique traditions but also presented some changes and innovations such as ellipse-shaped auditorium. Scamozzi built a perfectly illusive decoration — a three-dimensional prospective of three streets behind the scene. 

Quarenghi, in his turn, had to bring his project into line with the already established urban ensemble. His theatre has a ‘false’ facade and a complicated idea of entrance referring to roman emperors’ triumphs; The Hermitage Theatre’s plan and construction are a variation on Palladio’s masterpiece with some peculiarities of shape, space and architectural ideas.

As a result of our research we present general points we’ve arrived at. Both Palladio and Quarenghi transform antique forms, use certain antique, medieval and renaissance subjects, and reflect on the ideas of an arch of triumph and of a perfect city. Andrea Palladio creates a complex and sophisticated illusion of a real city but faces the Renaissance immanent crisis of ideas, showing that the realization of the concept of ideal city is impossible. Quarenghi follows Palladio’s project and masters a complicated and contradictory image of a theatre with no hierarchy of seats but priority of a first step and first sight, emphasizing the monarch’s figure. The presence of a human makes theatre’s ‘conditional’ space real matter. We conclude by stating the great authority of Andrea Palladio in European (and finally Russian) architecture.

Keywords: Andrea Palladio, Antiquity, decoration, Giacomo Quarenghi, Palladianism, Renaissance, theatre, Vitruvius.


Cite MLA 7:

Krasnorutskaya, T. V., and A. S. Demidov. "Teatro Olimpico and Hermitage Theatre. Theatrical Space and Reflection of Contemporary Ideals. Composition and Decoration." Electronic Scientific Edition Almanac Space and Time 15.1 (Studia Studiosorum: Achievements of Young Researchers. Researches by Successful Science Students) (2017). Web. <2227-9490e-aprovr_e-ast17-1.2017.42>. (In Russian). 



Список литературы / References

Читать статью / Read more