ISSN 2227-9490
1.png
Издается при поддержке Научного совета РАН по изучению и охране культурного и природного наследия,
Проблемной комиссии РАН "Хронобиология и хрономедицина" и Российского философского общества

Powered by Scientific Council for Study and Protection of Cultural and Natural Heritage,
Problem Commission ‘ Chronobiology and Chronomedicine’, Russian Academy of Sciences, and Russian Philosophical Society

ЭЛЕКТРОННОЕ НАУЧНОЕ ИЗДАНИЕ
АЛЬМАНАХ ПРОСТРАНСТВО И ВРЕМЯ
[Elektronnoe nauchnoe izdanie Al'manakh Prostranstvo i Vremya]

Electronic Scientific Edition
Almanac Space and Time
[e-Almanac Space and Time]

Часть издательского проекта “Пространство и Время” 
The part of the "Space and Time" Рublishing Рroject
 
 АЛЬМАНАХ В СОЦИАЛЬНЫХ СЕТЯХ 

5a50100d3b3ed160c8beb3bb.png

УСПЕХИ МОЛОДЫХ ИССЛЕДОВАТЕЛЕЙ:
МОЛОДЁЖНЫЙ ПРОЕКТ ДЛЯ ТЕХ, КТО ДЕЛАЕТ ПЕРВЫЕ ШАГИ В НАУКЕ

ПРЕСС-РЕЛИЗ совместного проектаФилософского факультета МГУ имени М.В. Ломоносова,Московского общества испытателей природы при МГУ имени М.В. Ломоносова,Федерального государственного бюджетного научного учреждения«Институт стратегии развития образования Российской академии образования»и «Электронного научного издания Альманах Пространство и Время»в рамках подготовки и проведенияXIX Всемирного фестиваля молодежи и студентов в РоссииФедерального государственного бюджетного научного учреждения  «Институт стратегии развития образования Российской академии образования», Российского университета дружбы народов, Московского общества испытателей природы при МГУ имени М.В. Ломоносова и «Электронного научного издания Альманах Пространство и Время»  в рамках подготовки и проведения  XIX Всемирного фестиваля молодежи и студентов в России
пр_en1.png

Закрыть
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
  Войти      Регистрация



Войти в корпоративную почту как автор/член редколлегии/рецензент журнала

Логин:

@j-spacetime.com

Пароль:

(что это)


mnits3b.png

kZNxKCm5j00.jpg

Крымский философский клуб


Крымский травник

Каспийский Диалог 2016


ТЕОРИИ, КОНЦЕПЦИИ, ПАРАДИГМЫ / THEORIES, CONCEPTIONS, PARADIGMS / THEORIEN, KONZEPTIONEN, PARADIGMEN

»   2018. Том 16. Выпуск 1-2

DOI  10.24411/2227-9490-2018-11022

Тынянова О.Н. К ценностно-ориентированному осмыслению культуры и культурфилософских дискурсов (опыт критического историко-парадигмального исследования)

Тынянова Ольга Николаевна, кандидат политических наук, ведущий инженер Института физики Земли им. О.Ю.Шмидта РАН, заместитель сопредседателя Научного совета РАН по изучению и охране культурного и природного наследия
ORCID IDhttp://orcid.org/0000-0002-1750-7428 
E-mail: olga-n-tynyanova@j-spacetime.com; ucg.ltd@list.ru


Постнеклассическая картина мира (парадигма) устойчиво связывается сегодня с постмодернистской критикой науки, с одной стороны, и с утверждением нового типа рациональности — постпозитивистской, аналитической философской и научной, — с другой. В работе культурный процесс рассматривается как изменение характерных для классической, неклассической и постнеклассической парадигм аксиологических дискурсов культуры и о культуре, их концептуальных полей и опорных концептов, а также трансформация структуры ценностно-смыслового ядра культуры на различных этапах эволюции государственности. В отношении эпохи постнеклассической парадигмы культуры сделан вывод о том, что основные тренды эпохи постмодерна («смерть субъекта», его и превращение в сингулярность, деконструкция «онто-тео-телео-фалло-фоно-логоцентризма» и признание невозможности всякой истины и определенности) есть свидетельство глубочайшего кризиса культуры, в которой преодоление метафизики привело к образованию смыслового вакуума. Возможность выхода из этого кризиса связывается с «возвращением» постнеклассической культуре фактически удаленного из нее человека — не сводимого более к тексту и формально-логическим, математическим или каким-либо иным языкам и не исчезающего в них, а способного к «душевному чувствованию», к самотрансценденции — не только в том смысле, какой в этот термин вкладывал считающийся его автором В.Франкл, т.е. к «выходу за свои пределы» — к другому человеку или смыслу, но так, как это понятие было введено Великими каппадокийцами в IV в. н.э. — к «восхождению от малого к совершенному», к движению «выше и выше себя самого» (Григорий Нисский), здесь — к восхождению к высшим бытийным смыслам и ценностям классической и неклассической культуры и тем самым к возвращению таковой как культуры души.

Ключевые слова: культура; дискурс; опорный концепт; концептуальное поле; классическая, неклассическая и постнеклассическая парадигмы; ценностно-смысловое ядро культуры; античная культура; китайская конфуцианская культура; новоевропейская культура; пайдейя; душа; природа; восхождение; трансценденция; священное; общественное устройство; симулякр.

Цитирование по ГОСТ Р 7.0.11—2011:

Тынянова, О. Н. К ценностно-ориентированному осмыслению культуры и культурфилософских дискурсов (опыт критического историко-парадигмального исследования) [Электронный ресурс] / О.Н. Тынянова // Электронное научное издание Альманах Пространство и Время. 2018. Т. 16. Вып. 1—2. Стационарный сетевой адрес: 2227-9490e-aprovr_e-ast16-1_2.2018.22. DOI 10.24411/2227-9490-2018-11022.




DOI 10.24411/2227-9490-2018-11022

Tynyanova O.N. Toward Value-oriented Comprehension of Culture and Cultural-Philosophical Discourses (The Experience of Critical Historical-paradigmal Study.

Olga N. Tynyanova, Ph.D. (Political Sciences), RAS O. Shmidt Institute of Physics of the Earth (Chief Engineer), Deputy Co-Chairman of the RAS Scientific Council for the Study and Protection of Cultural and Natural Heritage
ORCID IDhttp://orcid.org/0000-0002-1750-7428 
E-mail: olga-n-tynyanova@j-spacetime.com; ucg.ltd@list.ru


The post-nonclassical picture of the world (paradigm) is firmly associated today with the post-modernist criticism of science, on the one hand, and with the assertion of a new type of rationality (postpositivist, analytical philosophical and scientific), on the other. At the same time, culture, its forms and theories turn into a highly significant (geo) political resource (theory and practice of "soft power"). In-parallel, in the humanitarian, natural-scientific, and especially in educational discourses, there is increase in the number of concepts and theories that actually turn philosophy, science and education into a sort of mystical-occult practice, on the one hand, and into the desire to formalize and simulate all and everything up to the loss of meaning, on the other hand. In both cases, the slogan of the era of victorious ‘epistemological anarchism’ ‘Everything permitted’ (by Feyerabend, and, initially, by Dostoevsky) is realized in practice. All this is accompanied by a sophisticated, but essentially quasi-scientific explication, while the authors of such concepts and models assert themselves in the scientific community as subjects of destructive ideological epistemic conflict, rather than constructive theoretical-doctrinal one, or as adepts of secret (esoteric) teaching, the only keepers of its higher meanings and truth. Such transformation of social and conceptual fields, especially in the philosophy of culture, looks alarming by the high ideological and social mobilizing potential of scientific theories.

The subject matter of my study is transformation of conceptual fields of axiological discourses of culture and about culture as the basis of its value-semantic core (cores of local cultures and civilizations) from the primitive culture to post-nonclassical cultural paradigm of the late 20th c. taken in its relation to the development of types of statehood as a socially organized frame for the being of culture. For my research purposes, I also use a set of evolutionary-anthropological and ontological-metaphysical approaches, textual, problem, historical-genetic and scientific skeptical analysis.

Since the axial epoch, the cultural-philosophical discourse has become the ideological basis of state construction and value-semantic core of culture. In European one, the most persistent cultural concepts up to the post-non-classical era were terms ‘paideia’, ‘cultura animi’ (‘culture of soul’ and idea of human soul as the main ‘subject’ of culture), ‘ascension’ — ‘transcendence’ — ‘self-transcendence’, and ‘public/common good’ (in Chinese Confucianism, such sustainable cultural concepts are ‘wen’ and the idea of ‘compassionate heart’; in addition to the above, Chinese Confucian culture and the conceptual fields of its discourses are much more stable than the European ones). The aspiration of the European philosophy of the 17th—18th cc. to overcome metaphysics led to a significant impoverishment of the value-semantic core of culture, to substitution of higher existential meanings and values-goals for value-means (status, utility, comfort) and hedonistic values (consumption, domination). The main theoretical and practical ideas and trends of the postmodern era (the ‘death of subject’, its transformation into ‘singularity’, and deconstruction of ‘onto-theo-telo-phallo-phono-logo-centrism’, recognition of impossibility of all truth and certainty, ‘rhizomization’ and ‘simulacrization’ of social and cultural space) is evidence of the deepest crisis in culture, in which ‘final overcoming’ of metaphysics led to formation of semantic and axiological vacuum.

My conclusions are about possibility to overcome this crisis. I associate such an exit from cultural crisis with restoration of status of philosophical metaphysics as a science about meanings and values of spiritual culture and with the ‘returning’ human removed from culture to post-non-classical cultural discourses and practices, so that neither human nor ideas about it could never again be reduced to the text or formally logical, mathematical, or some other language, and could never again be dissolved/disappear in them. This means the return (to human culture and in the interests of human culture) of human good at cultural sensitivity as ‘hearty feeling’, at self-transcendence, not only in the sense that Victor Frankl put in this term, i.e. as ‘man's going beyond his limits’ to another person or another senses, but as this concept was introduced by the Cappadocian Fathers in the 4th century. AD, as ‘ascension from the small to the perfect’, as movement ‘above and above oneself’ (Gregory of Nyssa); in this case, as an ascension to the higher existential meanings and values of classical and non-classical cultural paradigms and thereby return to culture as ‘cultura animi’ (culture of soul). Such restoration of status of philosophical metaphysics, man and culture of the soul could partly compensate for the ideological intolerance of book culture (its ‘genetic trait’, since this type of culture was formed as the culture of Revelation, as culture of Scripture and initially absolutizes written ideas). In general, such a paradigm shift would mean a transition to post-postmodern, or rather, to ‘meta-modern’.

Keywords: culture; discourse; basic concept; conceptual field; classical, nonclassical and post-nonclassical paradigms; value-semantic core of culture; culture of Greek and Roman Antiquity; Chinese Confucian culture; New European culture; paideia; soul; nature; ascension; transcendence; sacred; social structure; simulacrum.

Cite MLA 7:

Tynyanova, O. N. "Toward Value-oriented Comprehension of Culture and Cultural-Philosophical Discourses (The Experience of Critical Historical-paradigmal Study)." Electronic Scientific Edition Almanac Space and Time 16.1—2 (2018). Web. <2227-9490e-aprovr_e-ast16-1_2.2018.22>. DOI 10.24411/2227-9490-2018-11022. (In Russian).

Список литературы / References